Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Priorytety badawcze

Jak pokazuje przegląd projektów badawczych realizowanych przez osoby zatrudnione w naszej Katedrze, interpretujemy zadania performatyki na wiele różnych sposobów, starając się wychodzić naprzeciw przemianom naturo-kulturo-technologicznych środowisk, jakie zamieszkujemy. Nasze osobiste zainteresowania znajdują nierzadko odzwierciedlenie w programach zajęć. Dzielimy je przy tym z szerokim gronem dyplomantek i dyplomantów, podopiecznych z Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych, doktorantek i doktorantów czy współpracowników spoza Uniwersytetu, którzy goszczą na konferencjach i dyskusjach organizowanych w Katedrze Performatyki. Dla wygody wszystkich, którzy poszukują bieżących informacji o naszych priorytetach badawczych, utworzyliśmy poniższą listę – i staramy się aktualizować ją regularnie. 

prof. dr hab. Małgorzata Sugiera

fikcjonalne i fakcjonalne fabulacje spekulatywne na temat wspólnot w czasach kryzysów, zwłaszcza po pandemii Covid-19; problematyka postindustrialnych zanieczyszczeń i recyklingu w kontekście dyskursów post- i dekolonialnych; nowe formy, konwencje i retoryki dyskursów naukowych, zwłaszcza w nurtach tak zwanych studiów mniejszościowych  

dr hab. Mateusz Borowski, prof. UJ

fabulacje spekulatywne w kontekście kryzysu ekologiczno-ekonomicznego, relacje między dyskursami artystycznymi i praktykami naukowymi, relacje ciała i środowiska w dobie kryzysów ekologicznych

dr hab. Ewa Bal, prof. UJ

zagadnienia niesprawiedliwości epistemicznej i lokalne praktyki wiedzo-twórcze Europy Środkowo -Wschodniej; koncepcje dekolonizacji wiedzy Globalnego Południa i Globalnego Wschodu w ujęciu performatywnym; globalne i lokalne wymiary mobilności kulturowej w sztukach performatywnych; dramaturgie i performanse mniejszości kulturowych z hiszpańskiego, włoskiego, polskiego i ukraińskiego kręgu kulturowego

dr hab. Wojciech Baluch, prof. UJ

współczesna dramaturgia w kontekście najnowszych nurtów teoretycznych; znaczenia dramaturgii i dramatyzacji

dr Dominik Antonik

ekonomiczne wymiary nostalgii, która pustkę powstałą w wyniku utraty dawnego, wyobrażonego porządku, gwałtownego postępu i utowarowienia wszystkich sfer życia i aktywności człowieka wypełnia, paradoksalnie, konsumpcją; współczesny przemysł autobiografii, w obrębie którego wyrażana przez jednostkę różnica – tożsamość – działa niczym kapitał, czyli ulega akumulacji, jest inwestowana lub kredytowana, podżyrowuje obecność publiczną innych osób, może być wymieniana na inne waluty (ekonomiczną, polityczną) i władzę symboliczną; społeczne procesy wytwarzania, podtrzymywania, symulowania i odgrywania wiary (illusio) w odrębność kultury, jej specyficznych wartości i właściwych jej kryteriów oceny od rynku, pieniądza i logiki popularności.

dr Łucja Iwanczewska

strategie i praktyki krytyczne sztuk, z wyszczególnieniem sztuk wizualnych i performatywnych w Polsce w ostatnim dwudziestoleciu

dr Arkadiusz Półtorak

współczesne praktyki artystyczne i kultury oddolne w świetle współczesnych filozofii społecznych; afektywne relacje jednostek, wspólnot i instytucji; sztuka i urbanistyka w kontekście europejskiej polityki kulturalnej po roku 2001

dr Konrad Wojnowski

historia i teoria sztuki awangardowej w kontekście epistemologicznym; przemiany w kulturze współczesnej z punktu widzenia teorii mediów; sztuka postinternetowa i nowe estetyki cyfrowe

mgr Sylwia Mieczkowska

sprawczość rzeczy i świata materialnego; relacje człowieka z rzeczami; autorski koncept kapitału performatywnego; związki kapitalizmu z kryzysem klimatycznym; etyka i relacyjność świata więcej-niż-ludzkiego

mgr Martyna Dziadek

feministyczne nurty nowego materializmu; ekokrytyka; plant studies